זעמן שחור (Dolichophis jugularis) הכוכב העירוני

מבוא

עולם הזוחלים שופע יצורים מרתקים, ומין חידתי כזה הוא נחש מונפלייה המזרחי, הידוע מדעית בשם Dolichophis jugularis. הנחש הדק ווהארוך הזה הוא יליד אזורים שונים בדרום מזרח אירופה, אך הוא נמצא גם באזורים עירוניים ברחבי ישראל, ונחשב הנחש האהוב על לוכד הנחשים בירושלים. נוכחותו לא רק כובשת אלא גם חלק בלתי נפרד מאיזון המערכות האקולוגיות המקומיות. בפוסט זה בבלוג, נתעמק בעולם המסקרן של Dolichophis jugularis בישראל, ונחקור את מאפייניו, בית הגידול, התנהגותו ותפקידו החיוני בנופים עירוניים, כולל ערים כמו תל אביב וירושלים.

הזעמן שחור בישראל עירונית

ישראל היא ביתם של אוכלוסיה משגשגת של דוליכופיס ג'וגולריס, המכונה במקום "הנחש המסריח" . נחשים לא ארסיים אלו הסתגלו לסביבה העירונית, מתקיימים יחד עם אוכלוסיות אנושיות וממלאים תפקיד אקולוגי מכריע בערים כמו תל אביב וירושלים,ולוקח מקום של כבוד במשפחת הזעמנים.

בית גידול ותפוצה

בעוד שמקורו של Dolichophis jugularis הוא בדרום מזרח אירופה, הוא הצליח ליישב אזורים עירוניים ברחבי ישראל יחד עם בן דודו הצפע האצישראלי. נחשים אלו הסתגלו למגוון מערכות אקולוגיות בתוך ערים, כולל פארקים, גנים ומבנים נטושים. בתל אביב ובירושלים ניתן למצוא אותם בפארקים עירוניים ובשטחים ירוקים ולעיתים אף בגינות מגורים.

מאפיינים פיזיים של זעמן שחור

הזעמן שחור מתהדר במספר תכונות פיזיות ברורות, מה שהופך אותו למין שניתן לזהות בקלות. לנחשים אלו יש לרוב גוף דק עם צבע רקע חום עד אפרפר, מעוטר בסדרה של סימנים לא סדירים וכהים לאורך הגב, בבגרות משתנה לצבע שחור . המראה החינני והזריזות שלהם הופכים אותם למתאימים לניווט בנופים העירוניים המגוונים של ערי ישראל.

התנהגות דיאטה והאכלה

לאחרונה מספר מחקרים מדווחים על קניבליזם שמלמד על התנהגות יותר מאקראית

בישראל העירונית טורף Dolichophis jugularis זעמן שחור בעלי חוליות קטנים כמו לטאות, מכרסמים ולעיתים עופות קטנים. חושיהם החדים ויכולות הפגיעה המהירות שלהם הופכים אותם לציידים יעילים גם בסביבות עירוניות. תזונתם מורכבת בעיקר מחיות הבר העירוניות המקומיות, תורמת להדברת מזיקים ולשמירה על איזון במערכת האקולוגית של העיר.

התנהגות ופעילות של  זעמן שחור

הנחשים הלא ארסיים האלה הם יומיומיים, מה שאומר שהם הכי פעילים במהלך היום. בערים כמו תל אביב וירושלים, תושבים עלולים להיתקל בהם בפארקים או בגנים, במיוחד בחודשים החמים שבהם הם פעילים יותר. עם זאת, הם בדרך כלל לא תוקפניים ומעדיפים להימנע מעימות. כאשר מאוימים, הם עלולים לשטח את גופם ולהפריש חומר בעל ריח רע, גורם מרתיע יעיל מפני טורפים פוטנציאליים.

שִׁעתוּק זעמן שחור

בסביבות העירוניות של ישראל, נחשים אלו עוקבים אחר דפוס רבייה אופייני למין. ההזדווגות מתרחשת באביב, והנקבות מטילות מצמד ביצים במקומות נסתרים, שיכולים לכלול חריצים או מבנים נטושים. לאחר הדגירה, הביצים בוקעות, ונחשים צעירים צצים, עצמאיים ומוכנים לחקור את סביבתם העירונית.

משמעות אקולוגית עירונית של זעמן שחור

בערים כמו תל אביב וירושלים, ל-Dolichophis jugularis תפקיד אקולוגי חיוני בכך שהוא עוזר לשלוט באוכלוסיות של מזיקים עירוניים, כמו מכרסמים וחרקים. נוכחותם מסייעת בשמירה על איזון במערכת האקולוגית העירונית המקומית, ומבטיחה סביבה בריאה יותר לבני אדם וחיות בר כאחד.

סטטוס שימור

נכון להיום, נחש זעמן שחור אינו רשום כמין מאוים או בסכנת הכחדה בישראל. עם זאת, חיוני להעלות את המודעות לנוכחותם ולתפקידם במערכות אקולוגיות עירוניות. מאמצי שימור באזורים עירוניים יכולים לסייע בהגנה על בתי הגידול שלהם ולקדם דו קיום עם היצורים המדהימים הללו.

סיכום

Dolichophis jugularis, נחש זעמן שחור, מצא את מקומו בנופים האורבניים של ישראל, כולל ערים כמו תל אביב וירושלים. הנוכחות שלהם בסביבות העירוניות השוקקות הללו היא עדות ליכולת ההסתגלות והחוסן שלהם. ככל שאנו ממשיכים לחלוק את הערים שלנו עם היצורים שובי הלב הללו, חיוני לקדם מודעות ושימור, להבטיח את הישרדותם ולתרום לדו-קיום הרמוני של עולמות עירוניים ופראיים כאחד.

בהחלט, הנה טבלה עם מידע על הנחש Dolichophis jugularis:

מאפייןמידע
שם נפוץזעמן שחור
שם מדעיDolichophis jugularis
גודלעד 2.5 מטר
בית גידולשונים, כולל מחשופי סלע, שטחי שיחים יבשים ואדמות יער פתוחות
צבעמשתנה, לרוב חום עד אפור עם סימנים כהים לא סדירים ובבגרות שחור
דיאטהבעלי חוליות קטנים, כולל לטאות, מכרסמים וציפורים קטנות
התנהגות האכלהיומי, תוך שימוש במהירות ובזריזות לציד
התנהגותלא ארסי, מעדיף להימנע מעימות
רבייהOvoviviparous, יולדת חיים צעירים
הפצהיליד דרום מזרח אירופה, נמצא באזורים עירוניים בישראל
מצב שימורלא רשום כמאוים או בסכנת הכחדה

טבלה זו מסכמת מידע מרכזי על הנחש Dolichophis jugularis, כולל שמותיו הנפוצים והמדעיים, גודלו, בית הגידול, תזונתו, התנהגותו ועוד.

מקורות אקדמאים נוספים לעיון

  1. Baha El Din, Sherif M. (2006). "A new record of the Western Whip Snake Dolichophis jugularis (Linnaeus, 1758) from Sinai, Egypt (Reptilia: Squamata: Colubridae)." Herpetology Notes, 1, 41-42. קישור למאמר
  2. Oğuz, Mehmet A., Atatür, Mehmet K., & Olgun, Kurtuluş. (2016). "Dolichophis jugularis (Linnaeus, 1758) (Squamata: Colubridae) in Cappadocia (Central Anatolia, Turkey)." Herpetology Notes, 9, 237-239. קישור למאמר
  3. Rastegar-Pouyani, Eskandar, & Nilson, Göran. (2001). "The identity of the snake Dolichophis jugularis (Linnaeus, 1758) (Serpentes: Colubridae)." Iranian Journal of Animal Biosystematics, 1(1), 1-6. קישור למאמר
  4. Kumlutas, Yusuf, Üzüm, Nazan, & Türkozan, Oguz. (2013). "First record of Western Whip Snake, Dolichophis jugularis (Linnaeus, 1758) from Turkey." קישור למאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *